Skryter stolt

Ibland så känns det som att man inte borde ha hund så kass som man är på att träna hund, ibland verkar hunden ha fått totaltilt & beter sig som en efterbliven åsna, men, ibland så får man faktiskt skryta om sina bedrifter. Idag känns som en sån dag.

Vill man inte läsa skryt, sluta läs nu, för jag tänker radda upp alla bra saker som hände på promenaden idag :)
Var på promenad i hamnen bortåt Framnäs med Kiro för den där fokus/kontakt-träningen för där brukar det vara mycket folk, hundar & allt möjligt. Mycket var kanske att ta i, men det var ett gäng som gick eller åkte skridskor på isen & ca 5-7 hundar m ägare på promenad i närheten av oss, sällskap av isande obehagliga vindar hade vi också.
Jag bestämde mig för att han skulle vara kopplad så lite som möjligt, så släpper ut honom ur bilen, klär på honom täcke & benviktmaschetter & så går vi, redan på parkeringen ser vi en hund nere vid det som är hundbad på sommaren, kontakt & klick! :) Sen går vi en bit bakom den hunden ett tag, går finemang, håller oss ca 50m bakom.
Sen helt plötsligt från ingenstans (ok, om Kiro hade haft fokus på annat än mig & jag på annat än framåt & den andra hunden så hade vi sett) hund på isen, max 10m bort, jag reagerar lika snabbt som Kiro, säger åt honom att stanna, han gör inte ens nån ansats att springa dit, jag kopplar honom & börjar gå, hund följer snällt med, men tar inte någon tydlig kontakt, däremot är han med mig & inte låst på hunden. Han får gå kopplad 5m sen släpper jag honom & kommenderar framåt.
Sen blir det lite dimmigt, vi möter ett par joggare, går ifatt & om några som är ute & går & lite sånt, inga problem.
Sen på väg tillbaka till bilen så händer det som jag är mest stolt över! Jag ser en hund ungefär 100m bort. Innan Kiro sett den så ber jag honom om kontakt, gå lite fot & vara följsam. Sen stannar jag & blir tyst, väntar en stund tills han tappar fokus, ser hunden & sen tar han kontakt med mig, klick & godis. Så börjar vi gå igen, kommenderar ordentligt eftersom det var längesen vi mötte hundar lösa, vi går på cykelbanan & den andra hunden på bryggan, inte alls så många meter bort.
Kiro gjorde en liten antydan till att tänka på nåt annat än att vara vid min sida, då fick han ett "nej", roliga hunden avviker då från fot-position & går längre från mig (& den andra hunden) han ville verkligen visa att neeej matte, jag skaa inte gå dit :)
Passerade & kunde ge honom varsågod så han fick kuta lite innan det var dags att åka hem, idag är jag så otroligt nöjd med min snygga hund! Imorgon kan det vända helt, man vet inte. Men nu blev jag väldigt peppad på att träna hundmöten lös igen, träna överhuvudtaget :) Ska bara bli frisk först!
Han är kanske ingen tävlingshund, men han är en superbra Vardagshund :D

Kommentarer
Postat av: Josefin

Bra jobbat Kiro!!! Tycker för all del att man ska passa på att skryta när det går bra! Som du skriver - imorgon kan det vara tvärtom istället!!! :p

2011-03-09 @ 00:09:22
URL: http://www.nifesoj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0